Polskie uczelnie kształcą rokrocznie ponad 110 tys. absolwentów kierunków naukowo-technicznych. Największą popularnością cieszą się informatyka, cyberbezpieczeństwo i inne kierunki powiązane z sektorem ICT, który ma duży wkład w rozwój krajowej gospodarki. Wymaga jednak nieustannego kształcenia nowych kadr oraz wyrównywania poziomu wiedzy i umiejętności zgodnie z globalnymi standardami. Temu właśnie służy program ICT Academy i towarzyszący mu konkurs ICT Competition, który organizuje Huawei.
– Wdrożenie najnowszych technologii chmurowych, telekomunikacyjnych, jak 5G, a za jakiś czas 6G, a do tego sztucznej inteligencji znacząco poprawi wydajność procesów biznesowych. Ale koniec końców potrzebne będą umiejętności pozwalające wyniki analiz przypisać potrzebom konsumentów i pracowników. W takim świecie kluczowe będzie posiadanie kompetencji zarówno inżynierskich, jak i biznesowych oraz miękkich, personalnych. Trzon kompetencji przyszłości dotyczyć będzie przede wszystkim zdolności łączenia wiedzy z obszarów automatyki, mechatroniki, robotyki, chmury oraz programowania. Ważne będą jednak również takie zdolności jak myślenie analityczne, rozwiązywanie problemów, ale też gotowość do ciągłego uczenia się i odważnego podejmowania decyzji – mówi agencji Newseria Biznes Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji Huawei Polska.
Sektor ICT to w dużym skrócie technologie obejmujące przesyłanie, gromadzenie i przetwarzanie danych w formie elektronicznej. To istotne o tyle, że – jak wynika z raportu opracowanego dla byłego Ministerstwa Cyfryzacji – polska gospodarka jest silnie uzależniona od przepływu danych elektronicznych, które generują ok. 46 proc. krajowego PKB. Dane GUS pokazują, że sektor ICT jest istotny nie tylko z punktu widzenia lokalnych gospodarek, ale i tej krajowej. W 2019 roku działało w nim prawie 2,4 tys. firm, z których trzy czwarte zajmowało się usługami IT. Liczba osób pracujących w sektorze ICT przekraczała 260,7 tys., a wartość przychodów netto ze sprzedaży w tym sektorze wyniosła 170,3 mld zł i w skali roku zwiększyła się o 7,6 proc. Rozwój tego sektora wymaga jednak nieustannego kształcenia nowych kadr, rozwijania talentów, a także wyrównywania poziomu wiedzy i umiejętności zgodnie z globalnymi standardami.
– Jako Huawei bierzemy aktywny udział w kreowaniu cyfrowych kompetencji na polskim rynku, współpracując z wieloma polskimi uczelniami, m.in. Politechniką Warszawską, Politechniką Poznańską, Akademią Górniczo- Hutniczą czy Uniwersytetem Łódzkim. Rozwijamy we współpracy z nimi laboratoria badawcze, a także oferujemy certyfikowane kursy dla naukowców i studentów – wymienia Ryszard Hordyński.
– ICT, czyli technologie informacyjne i komunikacyjne, to jest podstawa dla wielu dziedzin, zarówno informatycznych, jak i wywodzących się tradycyjnie z telekomunikacji. Współcześnie właściwie wszyscy, którzy chcą zostać inżynierami, zajmować się komunikacją i wymianą danych, będą pracować w obszarze ICT. Mogą to być zarówno elektronicy, teleinformatycy, specjaliści ds. telekomunikacji, jak i informatycy specjalizujący się w tym obszarze czy wreszcie fachowcy od sztucznej inteligencji, którzy opracowują algorytmy na potrzeby tego rodzaju komunikacji. Z punktu widzenia kształcenia młodych ludzi jest to jeden z najbardziej obiecujących kierunków przyszłości – mówi dr hab. inż. Piotr Zwierzykowski z Wydziału Informatyki i Telekomunikacji Politechniki Poznańskiej.
Związane z sektorem ICT kierunki studiów cieszą się rekordową popularnością wśród przyszłych studentów. Z danych GUS wynika, że krajowe uczelnie kształcą rokrocznie ponad 110 tys. absolwentów kierunków naukowo-technicznych, co daje Polsce czwarte miejsce w UE, na poziomie krajów Europy Północnej. Ta popularność w dużej mierze wynika z uwarunkowań rynku pracy: szacuje się, że w naszym kraju już w tej chwili brakuje ok. 50 tys. informatyków, a zgodnie z przyjętą niedawno „Polityką dla rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce” na krajowym rynku szybko będzie wzrastać też zapotrzebowanie na specjalistów AI.
– Zainteresowanie jest ogromne, informatyka jest w tej chwili najbardziej pożądanym kierunkiem studiów, tutaj mamy najwięcej kandydatów. Oczywiście musimy zrobić selekcję, więc na uczelnię dostaje się niecałe 10 proc. z nich, natomiast wszystkie kierunki związane ze sztuczną inteligencją, cyberbezpieczeństwem czy hardware’em i software’em są bardzo mocno oblężone – mówi prof. dr hab. inż. Michał Wieczorowski, prorektor Politechniki Poznańskiej ds. rozwoju i współpracy z gospodarką.
Jak podkreśla, Politechnika Poznańska aspiruje do miana krajowego centrum sztucznej inteligencji, cyberbezpieczeństwa i technologii ICT. Kształcenie w tych kierunkach w dużej mierze opiera się na współpracy międzynarodowej, bo uczelnia współpracuje m.in. z uniwersytetami w Stanach Zjednoczonych czy Indiach.
– Staramy się też wysyłać studentów na inne uniwersytety w całej Europie w ramach programu Erasmus. Jesteśmy w tej chwili globalną wioską i poznanie tej globalnej specyfiki jest bardzo istotne – mówi prof. Michał Wieczorowski.
– Politechnika dostarcza kadry, które mogą zasilać struktury miejskie, jak i biznes funkcjonujący w metropolii poznańskiej, z którego usług korzystamy przy okazji realizowania różnych projektów opartych na rozwiązaniach technologicznych. Dlatego ta podaż wysoko wykwalifikowanych kadr na lokalny rynek jest bardzo istotna z punktu widzenia miasta – dodaje Michał Łakomski, dyrektor Biura Cyfryzacji i Cyberbezpieczeństwa w UM Poznania.
Kształcenie wykwalifikowanych kadr jest bardzo istotne także z punktu widzenia biznesu. Dlatego coraz częściej firmy angażują się w ten proces, współpracując ze szkołami wyższymi, ale też inicjują autorskie programy szkoleniowe.
– W Polsce młodzi ludzie mają ogromny pęd do wiedzy, co potwierdzają też badania. Jak wynika z raportu OECD, 43 proc. Polaków ukończyło szkołę wyższą. Dla porównania w Niemczech i Czechach współczynnik ten wynosi 33 proc. – mówi dyrektor ds. strategii i komunikacji Huawei Polska. – Najważniejsze jest jednak to, że młodzi Polacy nie chcą być tylko odbiorcami technologii, ale jej współkreatorami. Młodym innowatorom należy dawać nie tylko wsparcie finansowe, ale przede wszystkim mentoringowe, by wiedzę techniczną zdobytą na studiach mogli oni przekuć w działania biznesowe, by wiedzieli, jak sprzedać rynkowi swoje innowacyjne pomysły. I to właśnie robimy w ramach takich inicjatyw jak ICT Competition i ICT Academy.
W ramach programu ICT Academy globalny gigant zamierza w ciągu najbliższych trzech lat przeszkolić w Europie Środkowo-Wschodniej i Skandynawii ponad 18 tys. studentów w zakresie umiejętności cyfrowych nowej generacji. Studenci, którzy biorą udział w projekcie, otrzymują dostęp do kilku poziomów szkoleń m.in. z obszaru 5G, Big Data, sztucznej inteligencji czy chmury obliczeniowej. Najlepsi w przyszłości mogą też znaleźć pracę w warszawskim centrum badawczo-rozwojowym Huaweia, skupionym na nowych technologiach. Częścią tej inicjatywy jest konkurs ICT Competition. W ostatniej edycji w międzynarodowym finale konkursu wzięła udział polska reprezentacja, składająca się ze studentów Politechniki Poznańskiej, którzy zmierzyli się z ponad setką innych zespołów.
– Taki konkurs jest dla studentów pod wieloma względami nieoceniony. Przede wszystkim daje im możliwość sprawdzenia samych siebie i przekonania się, czego się nauczyli. Po drugie, mają możliwość rywalizowania ze studentami z innych krajów, a przy tym mogą się przekonać, jak będzie wyglądać ich przyszła praca – dodaje prof. Michał Wieczorowski.
Konkurs Huawei ICT Competition do tej pory przyciągnął ponad 40 tys. uczestników z ponad 800 uniwersytetów i szkół wyższych w 32 krajach.
– Konkurs ICT Competition pozwolił mi zweryfikować moje umiejętności w porównaniu z rówieśnikami z całego świata. Natomiast w Akademii ICT rozwinąłem swoje umiejętności sieciowe, zdałem wiele certyfikatów z zakresu routingu, switchingu, accessu sieci dostępowych na poziomie associate i professional. To będzie procentowało przez całe życie – mówi Krystian Śmigrodzki, laureat konkursu.
– Udział w Huawei ICT Competition pozwolił mi rozwijać moje zainteresowanie sieciami komputerowymi związane ze studiami teleinformatycznymi. Część szkolenia pokrywała się też z programem studiów, więc to wszystko bardzo dobrze się razem złączyło, umożliwiając mi rozwój dalszej kariery – mówi inny z laureatów, Bartosz Krakowiak.
Źródło: https://biznes.newseria.pl/news/technologiczne-kierunki,p1815073459